اوجی: ۲۳ پروژه کلان در کشور آماده بهره‌برداری است رادان: توجه به امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری مهم‌ترین مأموریت فراجاست گفت‌وگوی تلفنی علی باقری با وزیر خارجه کویت دیدار فرمانده کل سپاه پاسداران با خانواده شهید سردار موسوی + فیلم پوتین ارتباط با طالبان را یک نیاز دانست آخرین اخبار از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ (۹ خرداد ۱۴۰۳) کناره‌گیری یک مقام دیگر وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه ترودو: به هیچ وجه از حمله اسرائیل به رفح حمایت نمی‌کنیم عربستان: حمله اسرائیل به رفح جنایت و نقض آشکار قوانین و قطع‌نامه‌های بین‌المللی است الجزایر پیش نویس قطعنامه توقف کشتار در رفح را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌کند واکنش معاون بایدن به حمله اسرائیل به رفح مکرون: آماده ام کشور فلسطین را به رسمیت بشناسم اما در زمان مناسب وکیل امیرحسین مقصودلو: تتلو فعلا آزاد نمی شود | به برخی از احکام صادره اعتراض کرده است صدر اعظم آلمان: بمباران اردوگاه پناهجویان در غزه غم انگیز است عزت الرشق: جهانیان فریب صهیونیست‌ها را نمی‌خورند | نتانیاهو تشنه خون است اعلام آمادگی مکزیک برای پیوستن به آفریقای جنوبی در شکایت از رژیم صهیونیستی آمریکا: به فشار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهیم وقوع حادثه دریایی جدید در اطراف یمن (۸ خرداد ۱۴۰۳) رسانه های رژیم صهیونیستی : اسرائیل در فهرست سیاه سازمان ملل قرار می گیرد یک روز سیاه دیگر برای نظامیان صهیونیست در غزه (۸ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

وزیر اقتصاد: سیاست دولت ایجاد ثبات در بازار ارز است | دولت به دنبال ایجاد ثبات بازار ارز حول سامانه نیما است

  • کد خبر: ۱۴۴۰۶۷
  • ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲
وزیر اقتصاد: سیاست دولت ایجاد ثبات در بازار ارز است | دولت به دنبال ایجاد ثبات بازار ارز حول سامانه نیما است
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دولت به دنبال تثبیت نرخ از روی یک رقم خاص نیست و به دنبال ایجاد ثبات بازار ارز در حول سامانه نیما است.

به گزارش شهرآرانیوز،  سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت شامگاه امشب شنبه (۱۷ دی‌ماه) در گفت‌وگوی ویژه خبری، گفت: با توجه به اینکه کشور از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ یک دوره تورمی چهار ساله را پشت سر گذاشته، ستاد اقتصادی دولت به دنبال این است که همه ابزار‌ها برای مهار تورم را در دست بگیرد و اول هم از دولت شروع و سعی کرد کسری‌های بودجه خود دولت را مدیریت کند و دوم، از شبکه بانکی شروع و خلق پول بی‌ضابطه در شبکه بانکی کشور را مدیریت کرد.

وی افزود: در سومین مورد هم سعی شد عواملی که می‌توانست موجب انتظارات تورمی در آینده شود، مانند موضوع ارز را مدیریت کند؛ متاسفانه در آبان و آذر تا امروز دچار نوساناتی در بازار ارز شدیم. سیاست ستاد اقتصادی دولت در حوزه ارز ایجاد ثبات در بازار ارز است.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: دولت به دنبال تثبیت نرخ از روی یک رقم خاص نیست و به دنبال ایجاد ثبات بازار ارز در حول سامانه نیما است. ما باید بتوانیم اکثریت واردات کشور را در سامانه نیما و با نرخی که در این سامانه براساس اقتضای اقتصاد کشور تعیین می‌شود، مدیریت کنیم و هم صادرکنندگان و هم واردکنندگان، ارز‌های خود را به سامانه نیما بیاورند، بنابراین اکثریت کالا‌های کشور از سامانه نیما و با نرخ‌هایی که بانک مرکزی مدیریت خواهد کرد، وارد می‌شود.

خاندوزی بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد کل نیاز بازار ارز کشور در سامانه‌های نیما و ثنا تأمین می‌شود که شامل نیاز‌های حواله واردات کالا‌ها یا نیاز‌های ارز مسافری مردم است و بخش دیگری از نیاز‌های ارزی ما در سامانه نیما و بازار متشکل جواب داده نمی‌شود، مانند واردات کالای غیررسمی که در بازار غیررسمی می‌رود. درصد دیگر نیز باقی می‌ماند که خرید و فروش‌ها در کانال‌های فردایی ارز است، یعنی معادلات کاغذی که در این کانال‌ها انجام می‌شود و مجموعه آن با ارز بازار غیررسمی حدود ۱۵ درصد مجموع ارزی است که در کل کشور معامله می‌شود.

وی ادامه داد: آن چیزی که در شبکه‌ها و کانال‌ها گفته می‌شود که دلار به ۴۰ تومن رسیده یا پایین آمده، بخشی از نیاز‌های ارزی ما است که در آن کانال‌های معاملات کاغذی فردایی انجام می‌شود که بسیار کوچک است، یا آن چیزی است که ارز غیررسمی کالا‌های قاچاق ما را پشتیبانی می‌کند، در حالی که آن به عنوان یک پیشرو و یک نماگر، ذهنیت‌ها و انتظارات را تغییر می‌دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: معتقدم بانک مرکزی و اهالی کسب و کار و تجارت کشور این روشنگری را به خوبی انجام دهند که دقیقاً مشخص شود چه بخشی از نیاز بازار ارز از طریق سامانه نیما تأمین می‌شود و چه بخش کوچکی از تجارت و بازار غیررسمی ما، از این نرخ‌ها تبعیت می‌کند.

خاندوزی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا با تغییر رئیس کل بانک مرکزی سیاست‌های بانک مرکزی نیز تغییر می‌کند، گفت: دستورکار جدیدی که در دولت و بانک مرکزی در پیش گرفته شده، اجرای تدابیری جدید با تیم جدید است. بنای دولت و بانک مرکزی این است که تقاضا‌های ارز را مدیریت کند.

خاندوزی اضافه کرد: بخشی از مشکلاتی که در حوزه ارز در آبان و آذر شکل گرفته بود، ناشی از اشتباه تخصیصی بود که در یکی از زیرمجموعه‌های بانک مرکزی صورت گرفته و موجب شده بود ما مدت کوتاهی در مورد تقاضای واردات کالا‌هایی که می‌خواستند حتماً با درهم وارد شوند، دچار مشکل شویم و، چون در آن ایام درهم کم بود، باعث شده بود که این طور القا شود که کشور ارز کم دارد.  

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: رفع این ایرادات مدیریتی که همه ارز‌ها خود را به سامانه نیما بازگردانند و واردات رسمی از سامانه نیما تغذیه شود و در مقابل شرکت‌هایی که متخلف هستند بانک مرکزی جدیت به خرج دهد و همچنین ما تخصیص ارزی داشته باشیم، جزو اقدامات و سیاست‌های جدیدی است که صورت می‌گیرد.

وی درباره کانال‌های فردایی ارز نیز، تصریح کرد: این کانال‌ها نه در ایام عادی، بلکه در روز‌های تعطیل که در تمام دنیا بازار تعطیل است، در برخی موارد ساعت هشت و ده روز تعطیل قیمت‌ها را بالا‌ها می‌برند، در حالی که مدیر آن کانال یک آقایی است که در استانبول حضور دارد و این کاملا حکایت از این می‌کند که ما در جنگ شناختی ویژه قرار داریم که ساعت ۱۰ صبح روز جمعه که اصلاً معلوم نیست چقدر خرید و فروش واقعی صورت می‌گیرد، قیمت بالا و پایین می‌رود.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: در چنین شرایطی که مردم و فعالان اقتصادی آگاه شدند چقدر از این افزایش‌ها انتظاری و روانی است که فقط در این دو سه ماه دامن خورد و بخشی هم به ایراداتی برمی‌گردد که در خودِ سیاست‌گذاری‌ها وجود داشت، عزم دولت و تعهد بانک مرکزی این است که کمک کنند با این سیاست جدید و اجماع نظری که شکل گرفته، شاهد ثبات در بازار ارز باشیم.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد اینکه گفته می‌شود دولت برای اداره اقتصاد برنامه مشخصی ندارد، تصریح کرد: باید بین گلایه‌های مردم از شرایط اقتصادی و برخی از بدخواهی‌ها و هجمه‌های غیرمنصفانه تمایز قائل شویم. گلایه مردم کاملا به‌حق و درست است، قیمت مسکن برای مردم مهم است و دولت برای مدیریت این مسائل تلاش می‌کند.

خاندوزی با تأکید بر اینکه بر اینکه سمت و سوی برنامه‌های دولت برای حل مشکلات است، گفت: در بهمن سال ۷۴ قله تورمی داشتیم، در شهریور ۱۴۰۰ نیز قله تورمی دیگری داشتیم. امروز وضعیت تورمی کشور ما در وضعیت پایین‌تری است، هر چند که بهینه نیست. در همان ۶ ماه شروع به کار دولت سیزدهم تورم نقطه به نقطه در حدود بیست درصد کاهش داشت، اما شرایط سال ۱۴۰۱ به‌گونه‌ای پیش رفت که شرایط به وضعیت امروزی برسد.

وی افزود: طبق آمار در بدترین نقطه نیستیم، اما اوضاع در مسیر بهبود است. به طور مستمر در حال کاهش سرعت تورم هستیم، برای کاهش فشار تورمی اول از خود دولت و به‌کارگیری سیاست‌های خودکنترلی دولت و سخت‌گیری بر وزارتخانه‌ها شروع کرده‌ایم.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دولت قبل، سال گذشته ۵۴ همت در ماه‌های اول از بانک مرکزی استقراض کرد در حالی که مجموع تنخواهی که دولت سیزدهم در سالجاری از بانک مرکزی استفاده کرده کمتر از ۸ همت است.

خاندوزی در واکنش به اینکه گفته می‌شود دولت از افزایش نرخ ارز سود می‌برد، افزود: دولت اساسا ارز را در کانال‌های تلگرامی عرضه نمی‌کند که با بالا رفتن قیمت آن به سود برسد.

وی با اشاره به اقداماتی که برای کاهش فشار به مردم اتخاذ شده است، گفت: بیمه رایگان درمانی از جمله سیاست‌هایی است که دنبال شده تا فشار از مردم کاسته شود. براساس شواهدی که از اطلاعات اقتصادی مشهود است، پیش‌بینی می‌کنیم نابرابری‌ها کاهش بیشتری پیدا کند.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: بخشی از هجمه‌ها به دولت برای این است که بگویند تا زمانی که مشکلات با سایر کشور‌ها حل نشده است، نمی‌شود امور کشور را به خوبی پیشبرد.

خاندوزی با بیان اینکه صادرات افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: ترانزیت بیش از ۸ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: برخی از هجمه‌ها هم به دلیل مقابله با ویژه‌خواری است، بخشی از این هجمه‌ها مربوط به موضع دولت در قبال ابربدهکاران، فرار‌های مالیاتی، امضا‌های طلایی و... و به دلیل از دست رفتن منافع است.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد بدون برنامه بودن دولت در حوزه اقتصادی، تصریح کرد: آیا بدون برنامه می‌شود ۲۰۰ هزار مجوز کسب و کار صادر کرد و نرخ بیکاری را به ۸/۹ درصد کاهش داد؟ تورم پیش رو کاهش یافته که نشان می‌دهد مسیر رو به بهبود است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->